Vegard til EM

Postet av Elverum Rifleklubb den 25. Jan 2016

Forrige uke ble det klart, Vegard Nordhagen skal representere Norge i EM i Gyør, Ungarn.

Vegard startet på NTG Kongsvinger etter ungdomsskolen, og har siden da vært stadig oftere å se på toppen av resultatlistene i klasse junior menn. Han har det seneste året satt nye perser, 618.2 på luft, 623.9 på 60-ligg og 1162 på helmatch. Dette er absolutt på høyde med de aller aller beste juniorene vi har i Norge for tiden.

Trening

Det skal ikke legges skjul på at Vegard trener mye. Han forteller om livet på NTG med ett ord, fantastisk. Miljøet er bra, det er mange som er villig til å legge ned mange timer på banen og dette gjør at motivasjonen øker, forteller han videre. Han trener en del, og ligger nå på rundt 15 timer i uka. Fram mot EM forteller Vegard at han skal øke treningsmengden enda mer. Han skal opp i 20 timer i uka. Det er nesten 3 timer hver dag, for å sette ting i perspektiv.

Før turen går til Ungarn og EM, skal han til Munchen og skyte noen konkurranser der. Han vil kjenne litt på følelsen av å skyte utenfor Norges grenser før mesterskapet fyrer løs.

Målsettinger

Vegard vet å sette seg mål ellers i skytehverdagen, men EM ser han på som en erfaring. Han vil dra kunnskap ut av mesterskapet. Dette er tross alt Vegards første mesterskap, han vil kose seg, nyte tiden i Ungarn og rett og slett bare ha det gøy.

50m sesongen som kommer

Målet for 50m sesongen er helt klart EM, presiserer han. Vegard føler seg best på 50m, og synes selv at mulighetene for å nå langt ligger der. Han føler målet er hårete, men nevner i beskjedenhet at en finale absolutt hadde vært moro.

De som er tatt ut

Etter dag 2 av Kisen Open ble avsluttet, var laget tatt ut. I junior menn stiller følgende skyttere: Henrik Larsen (623,1+620,6), Vegard Nordhagen (618,2+616,9) og Benjamin Karlsen (611,6+613,5). Reserven er Mads Andre Hansen.

For junior kvinner vil Jenny Vatne (411,8+412,9), Regine Nesheim (413,5+410,6) og Benedikte Oppedal (411,2+412,4) stille. Reserven på jk-laget er Victoria Nyfløt. Det skal også sies at Helene Vikøren, egentlig junior kvinne, stiller på seniorlaget i mesterskapet sammen med Malin Westerheim og Sina Busk.

Vi i Elverum rifleklubb har nok en gang en skytter representert i et mesterskap. Vi ønsker Vegard lykke til i Ungarn!

For dere som vil lese mer om mesterskapet, finner dere Informasjon om EM i linken her.