NYTT ISSF REGFLEMENT

Postet av Bjørn Myrset den 2. Des 2021

Nytt reglement i ISSF skytingen

Etter hvert OL tas det en gjennomgang av reglementene i alle OL grener. De nye reglene blir iverksatt umiddelbart. I disse omstillings prosessene har landene vært invitert til å komme med innspill, slik seg hør og bør i demokratiske organisasjoner.

50m Rifle Match

For rifle 50m er vel det største endringen at en på match skyter 3x20, først som en eliminasjon, så en serie lik som en kvalik.
  • I finale skytingen er det også endringer, alle starter nå også på null.
  • Den første kalles semifinale og er for 8 skyttere
  • Her skytes det 2 serier i hver stilling dvs en kvartmatch
  • Hver 5 skudd teller for seg, og en kan hente 8 p for hver serie mens dårligste får 1. Etter 6 serier vet en hvem som går til medaljekampene.
  • Her skytes det med 4 skyttere og bare i stående
  • 4 serier a 2 skudd, hvor en igjen for hver serie får fra 4 - 1 poeng, etter 8 skudd vet en hvem som får bronse/4 plass
  • Til slutt medaljematch med enkeltskudd , hvor den beste får 2 poeng, taperen null. for hvert skudd.
  • Første mann til 16 p er vinner.

På 10m Rifle / Pistol

Innledende som før 60 skudd med desimal 1 time15 min
De åtte beste fra innledningen deles inn i 2 semifinaler
a-b-c-d og e-f-g-h
Disse fire skyter 10 skudd mot hverandre, hvor det gis 4 poeng til den med den høyeste res på hvert skudd.
Etter 10 skudd går nr 4 i hver av semifinaleheatene ut.
Etter ytterligere 5 skudd går nr 3 i hvert av heatene ut.
Medaljematch
  • 4 skyttere, dvs de 2 beste fra hver semifinale, starter alle på null. Igjen 4 poeng til det beste skuddet, 1 p til det dårligste.
  • Etter 10 skudd er nr 4 ute av matchen
  • Etter 15 skudd bronsen er klar.
Så er det 2 igjen og begge starter igjen på null og skyter ett og et skudd, det beste skuddet gir 2 poeng, vinner er den som når 16 poeng først, dvs minimum 8 skudd, maksimum 16.
Hva nå?
  • Her finnes det sikkert både fordeler og ulemper, og meninger opp og ned i mente. Stopp der og start treningen, her gjelder i allefall mottoet en er aldri mester før det sist skuddet er skutt, og gjør du ei blemme eller tre så kan du fortsatt vinne om du tar deg sammen. Musikk og speakertjeneste med volum og filming av utøvere. Jo takk, her skal det bli fart og spenning.
  • Det som er helt sikkert, er at NSF nå bør hive seg rundt og få oppdatert dommere, arrangører, og skiveprodusenter, for dette bør være på sin plass 1. jan 2022.
  • Under både NM, Kisen Open og ikke minst under EM blir nemlig dette greia. Jeg gleder meg.
  • Som i dag så avgjøres nok finalene både på 10 og 50m på kvaliteten i stående skyting under press. Det er bare å starte treningen.